top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Så många anpassningar! Så många individer, och inga verktyg för att möta dem på gruppnivå.
<p>Hur kommer det sig, undrade jag, att vi vill veta skillnaden mellan olika typer av stöd? Man vill nog veta att man gör rätt, funderade en lärare. Hur vet man att man har gjort rätt? Bra fråga, sa jag. Hur vet man det? Någon föreslog lite ironiskt att man gör rätt om man bara kryssar i rätt rutor i det digitala system de använde där det fanns långa listor med olika anpassningar, oklart om de var extra eller bara vanliga anpassningar. </p>

Helena Wallberg
7 maj 20246 min läsning


Dolda agendor, en känsla av att lägga allt på lärarna och och verktyg för att fördjupa reflektionen
<p>De som hävdar att lärare måste få undervisa behöver förstå att undervisning också är att prata om den. Om vi bara trycker på undervisning som själva görandet, utförandet, så missar vi att ta tillvara på de resurser som lärarna själva utgör. </p>

Helena Wallberg
22 apr. 20247 min läsning


Nytt nätverk för specialpedagoger och speciallärare
<p>Specialpedagoger och speciallärare! Vill du vara med i ett kompetensutvecklande nätverk med möjligheter till samarbete internationellt? Viktoria Lundström och jag startar ett nytt spännande projekt och vill ha med dig! Läs mer och kom till vår informationsträff 23 maj.</p>

Helena Wallberg
13 apr. 20242 min läsning


Utveckla kommunikationen för att utveckla professionen
<p>Det finns vetenskapliga belägg för att handledning och kvalificerade samtal ger goda effekter på lärares professionella utveckling (se tex Håkansson och Sundberg, 2023). Därför är det centralt att skapa förutsättningar för genuin kompetensutveckling och kollektiv intelligens på skolor, mellan skolor, mellan praktiker och beslutsfattare. </p>

Helena Wallberg
2 apr. 20244 min läsning


UNESCO 13-15 mars 2024 – vad händer i världen?
<p>Jag har satt mig för att skriva ett blogginlägg om min resa till Paris och UNESCO där jag deltog i en global konferens i förra veckan. Jag är så uppfylld … <a href="https://specialpedagogen.blog/2024/03/19/unesco-13-15-mars-2024-vad-hander-i-varlden/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
19 mars 20245 min läsning


Implementera en stödmodell som funkar
<p>Positivt beteendestöd, PBS, är Response to intervention (RTI) utifrån ett socialt och psykologiskt perspektiv. Psykologen och författaren Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och har gedigen erfarenhet av att implementera modellen i skolor. Vi möttes för ett samtal om modellen och framförallt om implementeringen av de olika lagren. </p>

Helena Wallberg
4 mars 20245 min läsning


Det är lärarnas fel – eller?
<p>Skoldebatten pendlar mellan att peka ut lärare som gör felaktiga beslut och inte följer forskning och att peka ut elever som bristfälliga och inte skapta för vanliga klassrum. Någon måste bära hundhuvudet för att elever inte lär sig tillräckligt. Låt eleverna göra ett test, se vilka som behöver avkodningsträning eller mer ordförråd, sätt in medicinen i form av evidensbaserade metoder för ordinlärning och avkodningsträning. Bob’s your uncle som man säger på engelska. Om man

Helena Wallberg
13 feb. 20245 min läsning


Att översätta forskning till praktik
<p>Att översätta forskning till praktik är svårt eftersom praktiken inte bara är läraren som ger input likadant i alla klassrum i alla skolor.</p>

Helena Wallberg
7 feb. 20244 min läsning


Bästa sättet att undervisa? Undersök input, intake och allt däremellan!
<p>Det har varit lite tyst från bloggen på grund av en ryggradsoperation som tvingat mig till paus, läkning och andra prioriteringar än skola, jobb och bloggande. Trots att jag fått … <a href="https://specialpedagogen.blog/2024/01/21/basta-sattet-att-undervisa-undersok-input-intake-och-allt-daremellan/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
21 jan. 20244 min läsning
Differentierad undervisning handlar om ansvar
<p>Lärstilar rekommenderas inte. Det är enkelt att undvika det och det bör vi göra. Tro inte att någon elev har ett statiskt eller ensidigt sätt att lära. Uppmuntra elever att arbeta med sådant de är mindre bekväma med så att de utvidgar sin repertoar av lärande. </p>

Helena Wallberg
21 nov. 20235 min läsning


Snabbt och effektivt stöd med Response to Intervention – men inte i Sverige
<p>Response to intervention (RTI) har visat sig ge goda effekter och anses evidensbaserat. Interventionerna, insatserna, är ett antal verktyg eller metoder som sätts in i olika stadier av elevers svårigheter att utveckla förmågor eller färdigheter i olika ämnen. Det som anses viktigast när man tillämpar RTI är att alla på skolan är överens om vad basen innehåller för att undervisningen ska möta alla elever. </p>

Helena Wallberg
8 nov. 20235 min läsning
Hur gör skolor utanför Sverige? Besök i flexgrupp, resursskola och en skola som ”kommit långt”.
<p>Skola 1 bara gör, de ägnar inte ändlösa timmar åt att prata om elever eller en aldrig sinande ström av elevärenden. De gör och ägnar mötestid åt att följa upp det som görs kopplat till elevens utveckling mot de kortsiktiga mål som tagits fram. Har det hjälpt att göra så här i tre veckor? Nej, vad prövar vi då? Ja, vilket mål ska vi gå vidare till och hur ska vi stödja utvecklingen mot det målet? </p>

Helena Wallberg
24 okt. 20238 min läsning
Definitioner av inkludering
<p>Det här kan leda till inkluderingsutmattning. Ingen lärare kan förväntas använda nya metoder, nytt material, ny uppmärksamhet kring just Peter varje gång han kommer till klassrummet. Peter ska trots allt undervisas i en kontext där det finns åtminstone 25-30 andra elever varav fler kommer att behöva särskild uppmärksamhet. </p>

Helena Wallberg
16 okt. 20234 min läsning


Aktiva värderingar är en del av den pedagogiska kompetensen
<p>Lyssna på blogginlägget här! Lever jag som jag lär? Vilka handlingar utför jag som ligger i linje med det jag förespråkar och vill främja? Walk the talk. Det är inte … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/09/27/aktiva-varderingar-ar-en-del-av-den-pedagogiska-kompetensen/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
27 sep. 20235 min läsning
Vad är målet med stödinsatser och är differentiering att göra olikheter osynliga?
<p>Lyssna på bloginlägget HÄR! Rubrikens frågor ställdes i några av de många samtal jag har förmånen att ha med lärare och annan skolpersonal. Jag vill fokusera mina blogginlägg detta läsår … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/09/13/vad-ar-malet-med-stodinsatser-och-ar-differentiering-att-gora-olikheter-osynliga/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
13 sep. 20236 min läsning


Vad ska vi göra med alla överlämningar?
<p>Överlämningar kan göras i en anda av att ge relevant information som stödjer skolans förmåga att organisera på grupp- och skolnivå. Men jag tror inte att svensk skola är mogen för det. Jag är orolig för att överlämningar skrivs ihop med icke relevant information, med för stort fokus på fel och brister. </p>

Helena Wallberg
22 aug. 20234 min läsning


Diskussionsfrågor till Lektionsdesign – lyft allas reflektioner
<p>Boken är verktyget för att öppna för tankar, insikter, idéer, inspiration och nytt eller nygammalt stoff. Det interaktiva samtalet skapar en kollegial gemenskap kring värderingar och handlingar.</p>

Helena Wallberg
3 aug. 20235 min läsning


Inga individer tack! Vi jobbar på gruppnivå!
<p>Jag förstår varför många skolor och huvudmän vill poängtera att det är gruppnivån man ska fokusera på. Det är sedan länge alldeles för mycket fokus på individer, individers svårigheter, och inte på undervisningen. Men att gå ifrån att prata individnivån till att bara prata om gruppnivån är lite som att slänga ut barnet med badvattnet. </p>

Helena Wallberg
19 juni 20234 min läsning


Vad är det för skillnad mellan specialpedagoger och speciallärare?
<p>Nu ropas på fler speciallärare, de ska ta hand om alla elever som hamnat i svårigheter, framför allt när läsförmågan brister men också när andra problem uppdagas hos elever. En … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/05/24/vad-ar-det-for-skillnad-mellan-specialpedagoger-och-speciallarare/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
24 maj 20233 min läsning


Är det här differentierad undervisning?
<p>Det är lättast att svara på frågan när lärare ställer den utifrån en insikt om att det är ett sätt att organisera för mångfald. Då är mitt svar att differentierad undervisning handlar om en drivkraft för att organisera undervisningen så att alla kan delta, lära, prestera i gemenskap.</p>

Helena Wallberg
15 maj 20233 min läsning
bottom of page