Vilken undervisning ger bäst resultat och elevhälsa? En studie visar vägen.
- Helena Wallberg

- 16 aug. 2024
- 4 min läsning
Dags att välkomna alla tillbaka till ett nytt lärår. Jag ser fram emot nya tag, nya lärdomar, ny kreativitet och att återuppta alla samtal om skolutveckling. Det finns mycket att göra för att fortsätta goda insatser och positiva utvecklingsområden. Det finns också mycket att göra för att vända en del negativa trender. Friendsrapporten om elevers upplevda utanförskap var inte rolig läsning. Sambandet mellan upplevda kränkningar och utanförskap korrelerar med dåliga skolresultat enligt denna rapport.
Ingen vill att elever ska må dåligt eller få dåliga skolresultat. Ändå är det så. 20% av eleverna i årskurs 9 är inte behöriga till gymnasiet. Vi måste kunna göra detta bättre oavsett vilka elever vi har.
Många skolor och huvudmän kickar igång läsåret med insatser för att stärka förmågan att möta alla elever och förhindra dessa dystra siffror ännu ett år. Jag har denna vecka ägnat mig åt en mängd kickoff-föreläsningar. Som en del av innehållet tog jag chansen att berätta om en forskningsrapport som kom före sommaren och som fångade min uppmärksamhet.
Koppling mellan arbetssätt och elevers resultat och elevhälsa
Joanna Giota, Göteborgs universitet, och Cristian Bortes, Umeå universitet, har undersökt hur olika arbetssätt i undervisningen påverkar både studieresultat och elevers upplevda elevhälsa. Här beskriver jag kort och mycket översiktligt denna rapport och hur jag tolkar den kopplat till den undervisning jag menar att vi behöver utveckla i svensk skola.
Giota och Bortes kategoriserade de tre arbetssätt, eller typer av undervisning, som bedrivs i svenska klassrum: lärarcentrerad, elevcentrerad och elevdominerad. I figuren nedan har jag kort skrivit in hur arbetssätten definieras och vad de har gemensamt. Observera att det är min tolkning, inte en figur från studien:
Den lärarcentrerade undervisningen beskrivs som en traditionell förmedlingsundervisning, lärarledd med fokus på gruppen och där eleverna “tar emot” lärarens undervisning.
En elevcentrerad undervisning fokuserar enligt forskarna på kollaborativa, samarbetsinriktade aktiviteter där eleverna blir medskapare i undervisningen. Liksom lärarcentrerad undervisning är den lärarledd.
Den elevdominerade undervisningen beskrivs som en klassisk individualiserad undervisning där olikheter möts genom att erbjuda olika aktiviteter till eleverna utifrån det varje elev uppfattas behöva. Den är mer elevdriven och mindre lärarledd.
Vilken undervisning ger då goda studieresultat?
Den lärarcentrerade undervisningen ger goda studieresultat, särskilt för lågpresterande elever även om kunnandet begränsas till det som läraren lär ut. Den elevcentrerade undervisningen ger också goda studieresultat som breddas utifrån elevernas inflytande över undervisningen. Den elevdominerade undervisningen ger dåliga studieresultat.
Vilken undervisning främjar elevhälsa?
Här undersöktes elevernas upplevda elevhälsa eller elevohälsa. Eleverna uppgav att elevohälsa kan vara ont i magen, ont i huvudet, oro, stress för att ta några vanliga exempel. Det visade sig att den lärarcentrerade undervisningen ledde till sämre upplevd elevhälsa med mer ont i magen, huvudet, oro och stress. Inte så konstigt tänker jag, här finns risk att elever inte känner sig sedda eller förstådda. De kan uppleva att de ska lära sig samma sak på samma tid utan möjligheter att få inflytande.
Elever som deltog i en elevcentrerad undervisning upplevde god elevhälsa, utan ont i kroppen och utan oro och stress. Inte så konstigt tycker jag, här får eleverna komma till tals, får träna på samarbete och fokus på kvalitet och här får elever en gemenskap kring lärandet.
Den elevdominerade undervisningen ledde till elevohälsa med mycket oro, ont i huvudet och magen. Inte så konstigt tycker jag, här finns risk att elever inte alls får samarbeta och fokusera på uppgifter tillsammans. Här finns risk att elever lämnas ensamma att själva administrera sitt lärande utan gemensamma strategier och samtal om kvalitet.
Är elevcentrerad undervisning en differentierad undervisning?
Jag menar att den beskrivning som ges av en elevcentrerad undervisning stämmer väl med hur differentierad undervisning definieras och beskrivs i både forskning och praktik. Det är en undervisning som utgår från eleverna i gruppen, som bedrivs formativt utifrån elevernas resultat och välbefinnande. Differentierad undervisning har ett starkt lärandeperspektiv och bygger på att söka det som förenar eleverna, det som gör att man kan lära tillsammans även om man också söker möjligheter att erbjuda och visa fler vägar till målet. Det är en lärarledd undervisning även om elever kan grupperas flexibelt och under vissa aktiviteter får arbeta och öva självständigt eller i mindre grupper.
Studien ger upphov till intressanta och viktiga frågor. Kan det vara så att vi i vår iver att möta varje individ pendlar mellan lärarcentrerad och elevdominerad undervisning? När elever inte tar emot den lärarcentrerade undervisningen – finns det risk att hemfalla åt en mer elevdominerad undervisning där varje elev ses som unik och i behov av helt andra saker än klasskamraterna?
Jag tror också att de som kritiserar UDL och differentierad undervisning gör det utifrån missuppfattningen att det är en elevdominerad undervisning – arbetssätt som rätteligen måste kritiseras och granskas.
För min del har studien gett mig ytterligare begrepp och verktyg för att fortsätta samsynsarbetet om undervisning som utgår från de elever som faktiskt finns i rummet och skolan, med ett starkt lärandefokus, ett tydligt ledarskap och med kreativa lösningar för att hitta det som förenar och skapar gemenskap.
Här kan du ladda ner studien och se om du håller med om min tolkning av forskarnas resultat och diskussion:





Kommentarer