Mentorskap och differentierad undervisning – föreläsningar på Lärkraft
- Helena Wallberg

- 25 okt. 2024
- 3 min läsning
Nästa vecka kommer ett efterlängtat höstlov för många och för andra en efterlängtad vecka med dagar av professionell utveckling och paus från det dagliga värvet. Lärkraft går av stapeln som vanligt denna vecka 44, tisdag 29/10. Jag ser fram emot att träffa kollegor och lyssna på föreläsare. Jag ser också fram emot att själv föreläsa, både om mentorskap och om differentierad undervisning.
Mentorskap – samlad relevant information och handfasta tips
Mentorskap i skolan är titeln på en ny bok som Calle Markstedt och jag har skrivit tillsammans. Vi har skrivit Pedagogisk snabbguide i flera år och numera skriver vi Pedagogik i praktiken, en del av Grundskoletidningen, ihop. Under arbetet med snabbguiden insåg vi att det i nuläget inte finns någon bok som vänder sig till mentorer i skolan. Vi har själva varit mentorer och tycker att det är konstigt att ett uppdrag som är lagstadgat i gymnasiet och självklart i högstadiet är så oreglerat och upp till varje skola och varje mentor att organisera och hantera. Mentorn kan ju ansvara för viktiga samtal, inte minst utvecklingssamtalet, hålla kontakt med hemmet och därtill planera för mentorsträffar. Dessutom innebär uppdraget enligt lag att mentorn ska ansvara för elevers utveckling som helhet och uppmärksamma stödbehov. Det är inga enkla uppgifter att hantera och styrdokumentens skrivningar är inte samlade för just mentorn kring alla de skilda uppgifter som kan komma ifråga. Vi vill med denna bok bidra till en ram och en sammanställning av den information man behöver. Vi har också samlat ihop konkreta tips och handfasta strukturer att använda för att göra mentorsuppdraget så smidigt som möjligt.
Calle och jag kommer att ge lite tips kring sådant som kan underlätta mentorsuppdraget.
Föreläsningen om mentorskap i skolan kan du ta del av i i sal K2 13.40-14.10
Differentierad undervisning – risker och möjligheter
Jag gillar rubriken på den här föreläsningen! Å ena sidan tror jag att lärare i allmänhet är positivt inställda till differentierad undervisning och aldrig förr har så många ansträngt sig för att differentiera sin undervisning. Å andra sidan finns kritik, både obefogad och befogad, mot det som kallas differentierad undervisning. Jag kommer att reflektera kring detta med referenser till forskning och praktik, inte minst erfarenheter av professionell utveckling av differentierad undervisning.
Framgångsrik utbildning i differentierad undervisning innehåller aktivt lärande, kollegialt samarbete och mycket reflektion. Utbildningen blir framgångsrik när den pågår över tid och innebär kritisk granskning av attityder till elever och undervisning, kunskaper om differentierad undervisning och när den utvecklar förmågan att differentiera med konkreta och praktiska verktyg (Langelaan mfl, 2023). De processer vi har byggt upp kring läsning och arbete med mina böcker om Lektionsdesign innehåller de ingredienser som denna studie och andra lyfter som avgörande för utvecklingen av förmågan att differentiera undervisningen.
Den kritik som riktats mot differentierad undervisning, både här i Sverige och även i till exempel Storbritannien, innebär att vi måste vässa definitionen av DU. Det är en pedagogisk uppgift att förklara vad det faktiskt är och hur det förhåller sig till annan undervisning. Forskning visar att när differentierad undervisning förväntas vara normen för undervisning blir resultaten bättre. Men det saknas fortfarande samsyn kring vad det egentligen är i praktiken. Vi vet varför, vi vet vad det är teoretiskt och visionärt men vi lär oss fortfarande hur det ser ut när det är framgångsrikt i klassrummet. Jag kommer att lyfta sju kriterier för differentierad undervisning och ge mig på att förklara och klargöra detta begrepp i teori och praktik.
Föreläsningen om differentierad undervisning kan du ta del av i sal K1 14.50-15.20.
Hoppas vi ses på Lärkraft!





Kommentarer