top of page

Läs- och lyssningstips med inkluderingsfokus

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 28 juni 2024
  • 3 min läsning

Med detta blogginlägg vill jag önska en härlig sommar med mycket avkoppling och återhämtning! För dig som ändå vill passa på att också läsa lite för att fylla på tankar inför hösten skickar jag med en läs- och lyssningslista som tips för mer långsam förkovring under sommaren. Det blir en lista med inkluderingsfokus.  För inkludering är ett ord som används flitigt igen.

Jag har fler uppdrag framåt som handlar om inkludering. Fler och fler huvudmän och rektorer använder ordet och lyfter vikten av att arbeta med inkluderande utbildning. Samtidigt ger politiken signaler om att det är dags att gå tillbaka till en mer exkluderande skola och utbildning med fler särlösningar vid sidan om. Det är intressant, kanske är det så att huvudmän och skolledare är tveksamma till att slänga ut barnet med badvattnet efter många års hårt arbete med förbättringar i förhållningssätt och praktik. 

Ett tecken på det är också det stora engagemang och intresse som Viktoria Lundström och jag uppmärksammar i samband med att vi startat ett nytt nätverk för specialpedagoger och speciallärare. Vi förenas i LION som står för learning, inclusion, opportunities, networking. Den som jobbar som specialpedagog eller speciallärare är välkommen att gå med i det öppna nätverket på IFIP (International Forums for Inclusion Practitioners). Gå gärna med som medlem i European Forum, det är kostnadsfritt och ger möjligheter att nätverka med kollegor internationellt.

Lästipsen kommer här!

Cristian Bortes och Joanna Giota har undersökt vilka arbetssätt i undervisningen som är bra för både elevers resultat och för deras upplevelse av hälsa, elevhälsa. De delar upp undervisningstyper i lärarfokuserad, elevorienterad och elevdominerad. 

Samuelsson, Friberg, Hansson och Rosenkvist undersökte hur lärarens kompetens kan förbättras och vad som gör att den utvecklas. Föga förvånande finner de att handledande samtal ger mycket positiva effekter. 

Håkansson och Sundberg har återigen samlat forskning om vad som gör lärare bättre i bok-serien Utmärkt (undervisning, skolutveckling med mera). Nu ger de sig på forskningen om skickliga lärare och konstaterar att vi verkligen kan jobba med de lärare vi har. Handledande samtal är även här en framgångsfaktor enligt forskning globalt. 

Göran Nygren har undersökt elevers resultat och jämfört med hemförhållanden. Han konstaterar att skolan behöver jobba mer kompensatoriskt när det gäller elevers studiestrategier. En del elever får studiestrategier hemifrån medan andra inte har en susning om vad som krävs för att lära sig och prestera: 

Vill du få en internationell utblick rekommenderar jag ett blogginlägg från Världsbankens blogg. Där beskrivs inkluderande insatser i åtta olika länder. Forskarna kommer till slutsatsen att lärare behöver handledning, särskilt när det gäller att öppna undervisningen för att ge fler möjligheter att delta, lära, prestera. 

Vill du hellre sitta i en solstol och lyssna? 

Jag tänker att Fredrik Zimmermans forskning om hur framförallt pojkar misslyckas i skolan på grund av bristande strategier också hakar i Göran Nygrens forskning. Fredrik Zimmerman berättar med i podden Skolprat

Till slut vill jag tipsa om Podden Skolans Århundrade. En podd där Aggie Öhman och jag samtalar om skola och skolpolitik, ibland också med internationell utblick. 10 avsnitt finns att lyssna på, reagera på, prata om och agera på! 

Önskar er en härlig sommarsemester och på återskrivande i augusti!

Kommentarer


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page