top of page

Etiska överväganden, tillit och kreativitet

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 21 dec. 2021
  • 4 min läsning

Jag kom att språka med en konsultkollega om vikten av att förstå det sammanhang man hamnar i när man kommer ny eller som utomstående konsult. Som kollegan sa; 

Man måste förstå att det här stället är fullt av människor som har tänkt och ansträngt sig för att lösa komplexa problem. Även om de har löst dem på ett sätt som man själv tycker är fel eller utifrån ett felaktigt perspektiv så är det en del av deras process.

Vad lätt det är att klanka ner på andra människor, på andras sätt att förklara eller lägga upp sitt arbete, sina planer! “De har ju inte alls förstått!” Klagar man inombords. “De förstår inte frågorna” klagar en annan. “Så där gjorde inte vi, vi gjorde så här och det är så konstigt att de inte gör som vi!” “Så här skulle jag göra, det skulle bli mycket bättre då!

Jag är själv av den otåliga sorten. Därför lystrade jag till när kollegan reflekterade kring det här med att respektera att andra faktiskt har tänkt även om de inte har tänkt som jag tänker. Det är sannerligen en balansgång att gå. Vill man driva måste man ifrågasätta och problematisera. Vill man utveckla måste man möta människor där de är och lyssna för att förstå. 

Jag tänker på några av våra mål i läroplanen när jag tänker på balansgången mellan att vilja driva och att lyssna in och stödja. 

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,

  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga…

Det finns mycket oro ute på skolor kring elevers svårigheter att samspela, samarbeta, jobba självständigt och tro på sig själva. Det är bra med den oron för den manar till handling. En viktig handling är att vi visar dem hur det går till. Vi är förebilderna. 

Jag fastnar för formuleringen om etiska överväganden. Hur ofta är det föremål för reflektion och självreflektion? 

Så här i jultider kan man ta sig lite tid till etisk självreflektion. Hur har året varit? Hur har jag agerat förebild i denna svåra balansgång av känslor, tankar, handlingar? Handen på hjärtat?

Mitt yrkesår har präglats av arbete kring min bok, Lektionsdesign. Boken har nu sålt i strax över 50 000 ex vilket är fantastiskt, spännande, mindblowing, hedrande och tarvar ett stort ansvar från min sida. Ett ansvar för att i tanke, känsla och handling agera etiskt som kollega. Visa respekt för olika synpunkter kring bokens innehåll, förstå olika ideologiska ståndpunkter utifrån bokens innehåll och agera bollplank för att varje kollegium ska hitta sitt sätt att hantera sin lektionsdesign där de är. Jag vet att jag försöker, jag funderar över om jag visar det. Jag vill ta ansvar för att hålla balansen mellan att trycka på för att förflytta förståelse och att möta för att bekräfta och förstå och uppmuntra det som sker. För det sker många goda saker ute på skolorna som jobbar med lektionsdesign. Nästan dagligen får jag bekräftelse för det jag vet, att lärare visar stor kreativitet, vilja att utveckla, vilja att möta alla elever och förståelse för att det är ett gemensamt ansvar. 

Vi gör etiska överväganden dagligen, vi är kreativa och vi visar oss själva och varandra tillit. Det är lektionsdesign – att modellera för våra elever hur man gör när man samarbetar och utvecklar sig själv och varandra.

Tack alla som under året lagt tid på lektionsdesign på olika sätt! Jag vet att ni gör det för att göra det bättre för våra elever. Jag hör att det också gör skillnad för eleverna och därmed för lärare och all personal på skolorna.

Vi fortsätter att utveckla undervisning tillsammans, ibland med min bok som verktyg, ibland med andra verktyg. Jag lovar att göra allt för att stödja arbetet så långt jag bara räcker till. 

Jag kan inte låta bli att nämna lite om nästa års kreativa inslag. 

  • Ny digital bok. I januari släpps ett engelskspråkigt onlinematerial om differentierad undervisning och inkluderande utbildning. Det är ett författarsamarbete mellan Carol Tomlinson, Daniel Sobel, Abigail Grey, Louise Dawson och jag som har skapat materialet för en internationell publik. Mer information om detta kommer!

  • Ny analog bok. Under VT22 kommer en uppföljare till Lektionsdesign-en handbok. Arbetsnamnet är Utveckla lektionsdesign – en arbetsbok. Tack vare alla interaktion med alla som jobbat med lektionsdesign har jag samlat på mig det som jag tror kan vara nästa steg för att stärka den differentierade undervisningen. Bland annat får läs- skriv och språkutveckling för alla ämnen mer utrymme.

  • Ny hemsida. I januari kommer också min nya hemsida – jag har aldrig haft någon utan enbart använt denna blogg! En sida kommer att dedikeras till inspiration för lektionsdesign och där tänker jag att alla lärare bidrar med exempel på hur de har löst upplägg, härmat exempel och gjort om verktyg för den egna undervisningen. Jag ser mycket fram emot att se hur den sidan utvecklas! Kreativitet är en viktig kraft att ta tillvara för utveckling och tillit.

Jag önskar dig tid för återhämtning, reflektion, etiska överväganden och tilltro till dig själv som förebild och kollega. Dessutom lite kreativt julpynt om du vill!

God jul och gott nytt år! 

Photo by Dan Cristian Pu0103dureu021b on Pexels.com

Kommentarer


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page