top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök
Är differentierad undervisning en “neuromyt”?
<p>I slutet av 80-talet kom en bok som väckte stor uppmärksamhet, The Learning Revolution av Howard Gardner. Boken lyfte att skolan är för mycket av en storlek passar alla trots … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/05/04/ar-differentierad-undervisning-en-neuromyt/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
4 maj 20235 min läsning
Vad säger forskning om differentierad undervisning?
<p>Det är svårt att tala om differentierad undervisning som antingen bra eller dåligt utifrån vetenskaplig grund eftersom det idag inte finns vedertagna kriterier för när undervisning anses vara kvalitativt differentierad. </p>

Helena Wallberg
25 apr. 20236 min läsning
Inkluderande undervisning är bäst enligt forskning
<p>Världen har ambitiösa förväntningar på att skolan ska klara av detta. Vi som arbetar i skolan är högutbildade och representerar olika professioner och kompetenser. Samarbete, samordning och kommunikation är centralt för att leva upp till förväntningarna. En del i detta är också att förhålla sig till forskning.</p>

Helena Wallberg
19 apr. 20234 min läsning


Extra anpassningar: överkrav eller möjligheter?
<p>Extra anpassningar är ett bedömningsarbete. Det är inte de extra anpassningarna som gör att eleverna får en bättre skolsituation. Det är att alla förstår orsaker till det som märks och identifierar i vilka situationer det blir svårt. </p>

Helena Wallberg
11 apr. 20234 min läsning


Dåliga extra anpassningar hindrar undervisningens potential
<p>Det finns en enorm outnyttjad potential i undervisningen. Den går vi miste om när extra anpassningar misstolkas på det sätt som debatten lyfter. </p>

Helena Wallberg
2 apr. 20236 min läsning


Anpassningar kan bli dubbla budskap
<p>Min oro är att allt prat om anpassningar cementerar en patogen syn på elever och elevers brister. Det blir dubbla budskap om elevhälsan säger att de borde jobba mer hälsofrämjande och förebyggande och tänka salutogent om de sen kommer med en massa anpassningar som antyder att elever inte är som elever ska vara och därför behöver något annat. </p>

Helena Wallberg
14 mars 20233 min läsning


Likvärdig bedömning ger mer inkluderande stöd
<p>Förra gången skrev jag om studier som visar att exkluderande stöd ökar. Det finns många orsaker till detta men en möjlig bidragande orsak tror jag är att bedömningar inte är likvärdiga. </p>

Helena Wallberg
15 feb. 20233 min läsning


Bara de mår bra! Omsorgsfokus som exkluderar
<p>Ju fler som placeras ut desto lägre blir kompetensen för att ge inkluderande stöd. Ju sämre den kompetensen blir desto fler elever som visar tecken på att må dåligt. Ju fler elever som mår dåligt desto fler röster för exkluderande stöd. Det blir en ond cirkel. </p>

Helena Wallberg
30 jan. 20235 min läsning


Nyansera bilden av studiero
<p>För många år sedan gjorde jag ett lektionsbesök i en skola. Lektionen var naturorienterad och eleverna fick en mordgåta att lösa. På olika ställen i rummet hade “mördaren” lämnat spår … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/01/11/nyansera-bilden-av-studiero/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
11 jan. 20235 min läsning


Instrumentell undervisning
<p>God fortsättning på det nya året! Julhelgerna fylls av musik. Vi sjunger tillsammans, vi lyssnar på andras musik och vi delar spellistor med varandra. Vi är en musicerande familj och … <a href="https://specialpedagogen.blog/2023/01/02/instrumentell-undervisning/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
2 jan. 20233 min läsning


5 tips för en inkluderande terminsavslutning
<p>Här är några saker som jag tänker är bra att tänka till extra kring för att se till att avslutningen inte exkluderar utan inkluderar.</p>

Helena Wallberg
19 dec. 20223 min läsning


Stimulera vissa elever och samtidigt stödja andra elever?
<p>Individanpassad undervisning. Två ord som tillsammans blir en krock för många.</p>

Helena Wallberg
2 dec. 20225 min läsning


Hur vet man om man har kommit långt i inkluderingen?
<p>CROSP – ett verktyg från The European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Istället för det eviga pratet om att flytta på elever hit och dit så lyfter den moderna specialpedagogiska forskningen vikten av att flytta kompetensen. Inte ut från skolan utan in i skolan. </p>

Helena Wallberg
27 nov. 20226 min läsning


Uppgifter på E-C-A-nivå, är det att differentiera undervisningen?
<p>I den här bloggtexten vill jag förklara varför uppgifter på olika betygsnivåer inte är att differentiera undervisningen. </p>

Helena Wallberg
2 okt. 20224 min läsning


Inkludering i framtiden – bort från specialpedagogik
<p>Specialpedagogiken är döende, splittrad och söndersliten. Frågan är om vi ska återuppliva eller om vi är redo att ta nästa steg in i en skola för alla. På riktigt. </p>

Helena Wallberg
22 aug. 20226 min läsning


Lektionsdesign + LGR22 = sant
<p>Jag tror att LGR22 kan göra stor skillnad tillsammans med arbetssätt som stärker organisationens verktygslåda för att utforma undervisningen för alla elever som grupp.</p>

Helena Wallberg
27 juni 20226 min läsning


Är det fel på betygen, debatten eller tillämpningen?
<p>Äntligen! Utbrast jag när jag läste Per Måhls debattartikel i dagens SvD om övertron på de relativa betygen. Måhl slår hål på viktiga myter om betyg, betygssättning och betygssystem. Nej, … <a href="https://specialpedagogen.blog/2022/05/29/ar-det-fel-pa-betygen-debatten-eller-tillampningen/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
29 maj 20225 min läsning
Ett samtal om lektionsdesign på engelska
<p>Jag går igång på att samtala om undervisning och pedagogiska spörsmål och häromveckan fick jag verkligen ett tillfälle till resonemang med två kloka erfarna lärare på Stockholms universitet, engelska instutionen: … <a href="https://specialpedagogen.blog/2022/05/11/ett-samtal-om-lektionsdesign-pa-engelska/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
11 maj 20221 min läsning


Vad är det för skillnad mellan UDL och differentierad undervisning?
<p>I det här inlägget vill jag resonera om UDL, tillgängliga lärmiljöer och differentierad undervisning som olika förhållningssätt för att möta alla elevers lärbehov i klassrum och i skolan. Frågan ställs allt … <a href="https://specialpedagogen.blog/2022/05/01/vad-ar-det-for-skillnad-mellan-udl-och-differentierad-undervisning/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
1 maj 20225 min läsning
Vi måste prata om punktlistorna från vården
<p>samarbetet mellan vårt och skola: punktlistorna med rekommendationer/åtgärder som skolan får efter att en elev har utretts inom vården. Hjälper de till att hålla balansen eller blir de en tyngdpunkt på fel saker? </p>

Helena Wallberg
11 apr. 202212 min läsning
bottom of page

