top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Snabbinsatser mot skolfrånvaro
8 rutiner att implementera snabbt som sjutton! Redan nu kan vi nog börja se tecken på att en del elever inte går till skolan med lätta...

Helena Wallberg
14 sep. 20214 min läsning


En heldag med fokus på tydlighet om elevhälsoteamets roll och funktion
Så här de sista dallrande dagarna av terminen har jag haft nöjet att under en heldag träffa elevhälsoteamet på en av de skolor som jag...

Helena Wallberg
22 juni 20179 min läsning


Likvärdig utbildning eller speciella yrken för speciella elever? Inkludering i det kollegiala lärand
Tänk dig att du är lärare i svenska. Eller samhällskunskap. Kanske är historia ditt valda ämne som du har utbildat dig i. Du har valt...

Helena Wallberg
15 dec. 20165 min läsning


Kollegialt lärande för att hitta inkluderande lösningar
När jag jobbar med kollegialt lärande tänker jag att min roll är att facilitera genom att bidra med strukturer för lärandet. (Tack Frida...

Helena Wallberg
11 nov. 20164 min läsning


Bästa och sämsta extra anpassningen? Skolinspektionen har granskat.
Den vanligaste frågan jag får är; vilken extra anpassning är den bästa? För en tid sedan fick jag en klurig fråga på Twitter; vilken är...

Helena Wallberg
28 aug. 20165 min läsning


Förbered föräldrar på ett inkluderande lärår
Nu när skolan snart drar igång är det inte bara skolpersonal som kanske pendlar mellan lust och bävan. Många elever gör det förstås...

Helena Wallberg
9 aug. 20165 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Planera för höstens bästa extra anpassning redan nu!
“Jag kom för sent till nationella provet! Det började inte 9 utan 8” Telefonsamtalet till mamman försatte hela familjen i ett tillstånd...

Helena Wallberg
22 maj 20167 min läsning


Hur får man elever att ta emot stöd?
Det är vanligt att personal inom skolan frågar mig hur de ska göra för att få elever att ta emot det stöd som erbjuds. På gymnasienivå är...

Helena Wallberg
10 apr. 20165 min läsning


Åtgärdsprogram som främjar, förebygger och åtgärdar hållbart
Det som inte görs före påsklovet blir inte gjort sägs det, särskilt när det gäller blivande studenter som nu inte har så mycket tid kvar...

Helena Wallberg
20 mars 20164 min läsning


Främja närvaro och ansvar eller åtgärda frånvaro och brist på ansvar?
Här sitter jag och äter fredagsgodis medan jag skriver. Egentligen bantar jag men lite godis då och då gör nog inget tänker jag. Det...

Helena Wallberg
11 mars 20164 min läsning


Utmanande undervisning i upprördhetens tidevarv
På onsdag deltar jag i en konferens om utmanande undervisning (Kompetento), därför funderar jag mycket kring detta just nu. Utmaningar...

Helena Wallberg
1 feb. 20164 min läsning


Avlasta lärarna – men med vad?
Lärarnas riksförbund föreslår att skolan satsar på en ny grupp inom kollegiet som ska kallas lärarassistenter....

Helena Wallberg
26 jan. 20165 min läsning


Svaga elever ett hinder för formativ bedömning
Det här är en bloggpost om sambanden mellan formativ bedömning, kollegialt lärande och inkludering. Vad är formativ bedömning...

Helena Wallberg
17 jan. 20164 min läsning


Kan de inte bara skärpa sig? Icke-kognitiva förmågor i skolutvecklingsarbetet.
Nu är det fint med lite ljus i mörkret! Igår uppstod ett ljus i form av ett kollegialt lärande som lyfte styrkor och ledde framåt....

Helena Wallberg
27 nov. 20154 min läsning


Bakom varje framgångsrik skola står ett starkt och drivande elevhälsoteam!
Läraren är central för elevens välbefinnande, lärande och engagemang. Men en lärare kan inte ensam stå för att skolans elever klarar sig...

Helena Wallberg
9 nov. 20156 min läsning


Lärlabbet om inkludering
På söndag 11/10 kl 16.30 sänds avsnittet om inkludering i UR:s satsning Lärlabbet. Jag slår gärna ett slag för hela serien på detta sätt....

Helena Wallberg
7 okt. 20152 min läsning


Istället för “för eller emot inkludering” – analysera med hjälp av delaktighetsmodellen
Det är vår förmåga att analysera på individ- grupp- och skolnivå som avgör om vi ska lyckas med inkluderingsarbetet. Vi ägnar mycket tid...

Helena Wallberg
2 okt. 20154 min läsning


Inkluderingens värsta fiende
Det finns många hinder för att nå målet med inkludering. En del ser att det är eleverna och deras förutsättningar som är hindret, andra...

Helena Wallberg
4 sep. 20156 min läsning
bottom of page

