top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Mobbning -ett symptom på maktobalans
Forskare som undersöker mekanismer bakom mobbning är överens om att det inte är en personlighetstyp som mobbar utan flera. Motivatorn...

Helena Wallberg
18 sep. 20193 min läsning


Lärare vill ha konkreta verktyg – men utvecklar det?
Gruppen Specialpedagoger för skolutveckling vill lyfta specialpedagogens roll för utvecklingsarbetet i skolan. I vårt ideella arbete...

Helena Wallberg
20 jan. 20192 min läsning


Likvärdig utbildning eller speciella yrken för speciella elever? Inkludering i det kollegiala lärand
Tänk dig att du är lärare i svenska. Eller samhällskunskap. Kanske är historia ditt valda ämne som du har utbildat dig i. Du har valt...

Helena Wallberg
15 dec. 20165 min läsning


Kollegahandledning, extra anpassningar och professionell stöttning
Skolinspektionens rapport om skolans arbete med extra anpassningar visar att det verkar finnas en del att göra för att utveckla skolans...

Helena Wallberg
23 sep. 20166 min läsning


Förbered föräldrar på ett inkluderande lärår
Nu när skolan snart drar igång är det inte bara skolpersonal som kanske pendlar mellan lust och bävan. Många elever gör det förstås...

Helena Wallberg
9 aug. 20165 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Planera för höstens bästa extra anpassning redan nu!
“Jag kom för sent till nationella provet! Det började inte 9 utan 8” Telefonsamtalet till mamman försatte hela familjen i ett tillstånd...

Helena Wallberg
22 maj 20167 min läsning


Hur får man elever att ta emot stöd?
Det är vanligt att personal inom skolan frågar mig hur de ska göra för att få elever att ta emot det stöd som erbjuds. På gymnasienivå är...

Helena Wallberg
10 apr. 20165 min läsning


Nyanlända elever i mitt klassrum – en recension
Tidskriften Specialpedagogik ges ut av Svenska förbundet för specialpedagogik (SFSP) och jag sitter sedan årsskiftet med i...

Helena Wallberg
3 apr. 20166 min läsning


Ungas syn på inkludering
I november 2011 hölls en hearing i Europaparlementet där ungdomar från högstadiet och gymnasiet fick diskutera inkludering. Ungdomarna...

Helena Wallberg
24 feb. 20163 min läsning


Lärarassistenter del 2 – funderingar och förslag
I mitt förra blogginlägg funderade jag kring förslaget från LR om lärarassistenter som ska avlasta lärarna. Min farhåga är att det...

Helena Wallberg
28 jan. 20165 min läsning


Svaga elever ett hinder för formativ bedömning
Det här är en bloggpost om sambanden mellan formativ bedömning, kollegialt lärande och inkludering. Vad är formativ bedömning...

Helena Wallberg
17 jan. 20164 min läsning


Holländska lärare, kollegialt lärande och inkludering
Förra veckan hade jag förmånen att få jobba i Amsterdam med lärare från olika skolor i Holland. Skolorna är med i ett gemensamt projekt:...

Helena Wallberg
17 dec. 20155 min läsning


Åtgärdsprogram för skolan: avsluta inkluderande
Syfte: att få alla att känna glädje inför och nyfikenhet för nästa termin. Mål: 100 % närvaro efter lovet. En känsla av att få börja om...

Helena Wallberg
11 dec. 20152 min läsning


Bakom varje framgångsrik skola står ett starkt och drivande elevhälsoteam!
Läraren är central för elevens välbefinnande, lärande och engagemang. Men en lärare kan inte ensam stå för att skolans elever klarar sig...

Helena Wallberg
9 nov. 20156 min läsning


Lärlabbet om inkludering. Eftersnack och den stora missuppfattningen som hindrar inkludering.
Det är ju inte en helt avslappnad känsla att se sig själv på TV men jag blev tagen av våra samtal och av inläggen i programmet om...

Helena Wallberg
11 okt. 20154 min läsning


Lärlabbet om inkludering
På söndag 11/10 kl 16.30 sänds avsnittet om inkludering i UR:s satsning Lärlabbet. Jag slår gärna ett slag för hela serien på detta sätt....

Helena Wallberg
7 okt. 20152 min läsning


Istället för “för eller emot inkludering” – analysera med hjälp av delaktighetsmodellen
Det är vår förmåga att analysera på individ- grupp- och skolnivå som avgör om vi ska lyckas med inkluderingsarbetet. Vi ägnar mycket tid...

Helena Wallberg
2 okt. 20154 min läsning


Likvärdig bedömning handlar även om analysen av beteendeproblem
Denna vecka har jag och de kollegier jag träffat ägnat oss åt beteendeanalyser. Analysverktyget är ett sätt att lyfta blicken från de...

Helena Wallberg
27 sep. 20155 min läsning
bottom of page