top of page

DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skolutveckling
Bloggen fyller tio år!
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Formativ bedömning med hjälp av efterfrågad och signalerad återkoppling
Den senaste tiden har jag kommit att samtala mycket om hur man tar in återkoppling från elever. Många tycker att det är svårt att få tid...

Helena Wallberg
8 apr. 20183 min läsning
3 visningar
0 kommentarer


Varför får elever vänta på stödinsatser?
En skolsköterska sa till mig för en tid sedan: “Nej, jag har inte med undervisning att göra, det är inte pedagogik som är mitt uppdrag....

Helena Wallberg
11 mars 20185 min läsning
1 visning
0 kommentarer


Formulera summativa omdömen med fokus på relationer och helhet
Snart kommer många elever att få veta hur deras lärare bedömer kunnandet i relation till hela terminens arbete. Jag möter ofta behov av...

Helena Wallberg
3 dec. 20177 min läsning
11 visningar
0 kommentarer


Elevhälsoarbete för specialpedagoger (och alla andra som vill bedriva skolutveckling)
En föreställning om specialpedagogens kompetens och funktion lyder ungefär så här: Specialpedagogen har specialistkompetens att undervisa...

Helena Wallberg
27 aug. 20175 min läsning
9 visningar
0 kommentarer


Verktyg för framåtsyftande återkoppling
Så här års sliter många lärare sitt hår i jakten på kommentarer som ska leda eleven framåt ändå in i mål. Jag tänkte dela med mig av...

Helena Wallberg
14 maj 20173 min läsning
47 visningar
0 kommentarer


Svaga elever ett hinder för formativ bedömning
Det här är en bloggpost om sambanden mellan formativ bedömning,  kollegialt lärande och inkludering. Vad är formativ bedömning...

Helena Wallberg
17 jan. 20164 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


Summera formativt
Snart jullov och som vanligt har terminen gått ovanligt fort! Fortare för varje år känns det som. Det jobbas frenetiskt med att samla...

Helena Wallberg
7 dec. 20152 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Summera formativt
Snart jullov och som vanligt har terminen gått ovanligt fort! Fortare för varje år känns det som. Det jobbas frenetiskt med att samla...

Helena Wallberg
7 dec. 20152 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Kan de inte bara skärpa sig? Icke-kognitiva förmågor i skolutvecklingsarbetet.
Nu är det fint med lite ljus i mörkret! Igår uppstod ett ljus i form av ett kollegialt lärande som lyfte styrkor och ledde framåt....

Helena Wallberg
27 nov. 20154 min läsning
11 visningar
0 kommentarer


Återkoppling för utveckling – föreläsning på Huddinge Visar 27/10-15
Hej alla åhörare! Här är bilderna som visades i dagens föreläsning: Huddinge visar 27 oktober 2015 åhörarkopia Önskar er en härlig höst!...

Helena Wallberg
27 okt. 20151 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


För rättssäker och likvärdig bedömning – skilj mellan teaching och learning targets
I delaktighetsmodellen som jag skrev om HÄR ingår att granska tillgängligheten i undervisningen. Det är en del av en tillgänglig och...

Helena Wallberg
16 okt. 20154 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Återkoppling för utveckling – min nya bok utkommer i augusti!
Så här ser den ut, den nya boken som trycks i dagarna och utkommer i början av augusti. Jag tar mig friheten att göra oförblommerad...

Helena Wallberg
18 juni 20152 min läsning
2 visningar
0 kommentarer


Fem steg till formativ bedömning – föreläsning för DBGY 25/9-14
I fredags föreläste jag på mötesplats för alla Drottning Blankas lärare och skolledare på Halmstads stadsteater. Jag lovade att dela mina...

Helena Wallberg
28 sep. 20141 min läsning
0 visningar
0 kommentarer


Formativ bedömning – mitt specialpedagogiska perspektiv
Formativ bedömning är ett förhållningssätt som inkluderar under förutsättning att återkopplingen är framåtsyftande och eleven är delaktig...

Helena Wallberg
12 feb. 20141 min läsning
0 visningar
0 kommentarer
Nationella prov som del av en formativ bedömning del 2
Jag passar på att använda nationella proven som ett sätt att göra eleverna delaktiga i den bedömning de kommer att bli föremål för. Denna...

Helena Wallberg
8 maj 20132 min läsning
0 visningar
0 kommentarer
John Hattie: Visible Learning – en sammanfattning och reflektion
Denna text är en artikel skriven för Manus, läromedelsförfattarnas förenings tidning, marsnumret. John Hattie, skolforskare från Nya...

Helena Wallberg
19 mars 20133 min läsning
57 visningar
0 kommentarer
Making thinking visible
En metod för att synliggöra det informella bedömningsunderlaget och elevens tankeprocesser. #bfl

Helena Wallberg
10 feb. 20131 min läsning
2 visningar
0 kommentarer
Lundahl och Wohlin om hur man bedömer lärande – en sammanfattning av föredrag på UR samtiden 1
Christian Lundahl får väl betraktas som nestorn i Sverige när det gäller forskning om bedömning. Per Wohlin har jag har förmånen att...

Helena Wallberg
10 feb. 20134 min läsning
2 visningar
0 kommentarer
bottom of page