top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


SETT 2017 – mina presentationsbilder
De vanligaste utmaningarna i bedömning och betyg Tisdag 3 maj hade jag förmånen att få tala i sal M5 om de vanligaste utmaningarna när...

Helena Wallberg
4 maj 20171 min läsning


Att sätta betyg – en berättelse från ett kollegierum
Nu finns den på riktigt, boken som jag har skrivit för att komma åt dilemmat olika elever i klassrummet och nationella krav som ska gälla...

Helena Wallberg
19 mars 20171 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Hemmasittare kräver formativ bedömning (och en annan etikett)
Det är 70-tal och jag har börjat i en ny skola. Jag går i fyran och skolan är stor, det är många elever ända upp till gymnasiet. Vi får...

Helena Wallberg
5 juli 20167 min läsning


Trädgårdsskötsel – en metaforisk reflektion
Så här års börjar jag alltid planera för hur trädgården ska se ut i vår och hur jag skulle vilja att det ser ut nästa vinter och alla...

Helena Wallberg
14 feb. 20164 min läsning


Utmanande undervisning i upprördhetens tidevarv
På onsdag deltar jag i en konferens om utmanande undervisning (Kompetento), därför funderar jag mycket kring detta just nu. Utmaningar...

Helena Wallberg
1 feb. 20164 min läsning


Svaga elever ett hinder för formativ bedömning
Det här är en bloggpost om sambanden mellan formativ bedömning, kollegialt lärande och inkludering. Vad är formativ bedömning...

Helena Wallberg
17 jan. 20164 min läsning


Återkoppling för utveckling – föreläsning på Huddinge Visar 27/10-15
Hej alla åhörare! Här är bilderna som visades i dagens föreläsning: Huddinge visar 27 oktober 2015 åhörarkopia Önskar er en härlig höst!...

Helena Wallberg
27 okt. 20151 min läsning


För rättssäker och likvärdig bedömning – skilj mellan teaching och learning targets
I delaktighetsmodellen som jag skrev om HÄR ingår att granska tillgängligheten i undervisningen. Det är en del av en tillgänglig och...

Helena Wallberg
16 okt. 20154 min läsning


Istället för “för eller emot inkludering” – analysera med hjälp av delaktighetsmodellen
Det är vår förmåga att analysera på individ- grupp- och skolnivå som avgör om vi ska lyckas med inkluderingsarbetet. Vi ägnar mycket tid...

Helena Wallberg
2 okt. 20154 min läsning


Likvärdig bedömning handlar även om analysen av beteendeproblem
Denna vecka har jag och de kollegier jag träffat ägnat oss åt beteendeanalyser. Analysverktyget är ett sätt att lyfta blicken från de...

Helena Wallberg
27 sep. 20155 min läsning


Kritiska situationer – riskfaktorer att ha koll på inför planeringar!
Det är något visst med att sätta igång igen. Jag gillar känslan av att komma tillbaka i rutiner och jag gillar uppstartskänslan – allt är...

Helena Wallberg
10 aug. 20153 min läsning


Återkoppling för utveckling – min nya bok utkommer i augusti!
Så här ser den ut, den nya boken som trycks i dagarna och utkommer i början av augusti. Jag tar mig friheten att göra oförblommerad...

Helena Wallberg
18 juni 20152 min läsning


Betygsättning! Några tips för att öka bedömningssäkerheten
Sara Bruuns inlägg om lotteriet för en elevtyp vi alla känner satte fingret på en viktig punkt: om allt har gått som det ska och eleven...

Helena Wallberg
26 maj 20152 min läsning


Plåsterpedagogik
“Ingen människa har någonsin fått för mycket beröm” sa min pappa. Jag nickade, jo så är det nog. Efter ett tag märkte jag att inte kunde...

Helena Wallberg
8 maj 20155 min läsning


Dags att bestämma sig: är du administratör eller pedagog?
Nu sjuder det av uppgivenhet och frustration men också av jävlaranamma och beslutsamhet i alla kollegierum och klassrum. Det är sent men...

Helena Wallberg
4 maj 20154 min läsning


Min SETT-föreläsning – manus och bilder: Formativ bedömning som elevhälsoarbete
Formativ bedömning – en del av elevhälsoarbetet Skolan ska både förebygga och åtgärda situationer där elever riskerar att inte nå målen....

Helena Wallberg
21 apr. 201511 min läsning


Betygshetsen odlas i datorns matriser, inte i betygsmodellen
Det delas just nu en krönika skriven av Jenny Strömstedt: Det råder betygshets i skolan. Hon skriver att det betygssystem vi har nu gör...

Helena Wallberg
15 dec. 20145 min läsning


Betygshetsen odlas i datorns matriser, inte i betygsmodellen
Det delas just nu en krönika skriven av Jenny Strömstedt: Det råder betygshets i skolan. Hon skriver att det betygssystem vi har nu gör...

Helena Wallberg
15 dec. 20145 min läsning


Formativ bedömning – ett samtal i Plugget 2.0
För några veckor sedan hade jag förmånen att få samtala med gänget bakom Plugget 2.0 om specialpedagogik (Avsnitt 11). Det var så...

Helena Wallberg
8 dec. 20141 min läsning
bottom of page