top of page


DET INKLUDERANDE KLASSRUMMET
En blogg om skola, utbildning och utveckling
Bloggen Det inkluderande klassrummet
Mitt första blogginlägg publicerades den 29 mars 2012. Jag använde bloggar i undervisningen och ville lära mig mer om hur det funkar. Dessutom hade jag ett behov av att skriva av mig, pröva mina tankar och interagera publikt kring reflektioner om inkludering. Från början skrev jag som lärare och specialpedagog. Ibland för att debattera och ibland för att stärka. Idag används bloggen på rektorsutbildningar och i kollegiala diskussioner liksom av journalister och alla som är intresserade av att vi lyckas få till den där skolan som verkligen möter alla elever.
Sök


Jag har tänkt på tåget – Johanna gästbloggar
Efter mitt senaste blogginlägg om hur vi får med alla på tåget kom jag att resonera om texten och innehållet med Johanna Kjellén som är...

Helena Wallberg
28 feb. 20215 min läsning


Hur får vi lärare på tåget? Alla vill förändra – någon annan.
<p>I fredags hade jag förmånen att få lyssna till Ingrid Hylander som föreläste på Kompetentos konferens om specialpedagogiskt utvecklingsarbete. Ingrid Hylander och Pia Skott har undersökt effekterna av den utbildning … <a href="https://specialpedagogen.blog/2021/02/14/hur-far-vi-larare-pa-taget-alla-vill-forandra-nagon-annan/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
14 feb. 20214 min läsning


Hur får vi lärare på tåget? Alla vill förändra – någon annan.
I fredags hade jag förmånen att få lyssna till Ingrid Hylander som föreläste på Kompetentos konferens om specialpedagogiskt...

Helena Wallberg
14 feb. 20214 min läsning


Elevassistenten som insats – hur svarar eleven på insatsen?
<p>I mitt förra inlägg tog jag upp en studie som visar att elevassistenters uppgifter i många fall motverkar sitt syfte och att elever lär mindre när de ofta blir undervisade … <a href="https://specialpedagogen.blog/2021/01/31/elevassistenten-som-insats-hur-svarar-eleven-pa-insatsen/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
31 jan. 20217 min läsning


Elevassistenten som insats – hur svarar eleven på insatsen?
I mitt förra inlägg tog jag upp en studie som visar att elevassistenters uppgifter i många fall motverkar sitt syfte och att elever lär...

Helena Wallberg
31 jan. 20217 min läsning


Elevassistent är inte en specialpedagogisk åtgärd
<p>En studie från Linköpings universitet visar att elever som har tillgång till elevassistent lär sig mindre *. Jag tänker mig att den som jobbar som elevassistent vill göra ett bra … <a href="https://specialpedagogen.blog/2021/01/17/elevassistent-ar-inte-en-specialpedagogisk-atgard/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
17 jan. 20217 min läsning


Elevassistent är inte en specialpedagogisk åtgärd
En studie från Linköpings universitet visar att elever som har tillgång till elevassistent lär sig mindre *. Jag tänker mig att den som...

Helena Wallberg
17 jan. 20217 min läsning


Hitta glappet och de kritiska situationerna istället för att gräva i elevens problem.
<p>I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur utredningsarbetet inte verkar fungera. Elever får inte det stöd de behöver och skolan som organisation med de lärare och den personal som … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/12/17/hitta-glappet-och-de-kritiska-situationerna-istallet-for-att-grava-i-elevens-problem/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
17 dec. 20205 min läsning


Hitta glappet och de kritiska situationerna istället för att gräva i elevens problem.
I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur utredningsarbetet inte verkar fungera. Elever får inte det stöd de behöver och skolan som...

Helena Wallberg
17 dec. 20205 min läsning


Är kartläggning och utredning onödigt, till och med riskabelt?
<p>Jag hade flera intressanta diskussioner med grupper av skolledare och utvecklingsledare förra veckan. De hjälpte mig att förstå, på djupet, den avgrund som blir synlig i utredningsarbetet. En avgrund mellan … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/12/07/ar-kartlaggning-och-utredning-onodigt-till-och-med-riskabelt/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
7 dec. 20209 min läsning


Är kartläggning och utredning onödigt, till och med riskabelt?
Jag hade flera intressanta diskussioner med grupper av skolledare och utvecklingsledare förra veckan. De hjälpte mig att förstå, på...

Helena Wallberg
7 dec. 20209 min läsning


Åtgärdsprogram är svåra att formulera – fyrfältaren kan hjälpa
<p>Jag har aldrig varit så förtjust i det byråkratiska arbetet med att fylla i blanketter och handlingsplaner och att formulera planer för än det ena än det andra. Jag är … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/11/30/atgardsprogram-ar-svara-att-formulera-fyrfaltaren-kan-hjalpa/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
30 nov. 20206 min läsning


Åtgärdsprogram är svåra att formulera – fyrfältaren kan hjälpa
Jag har aldrig varit så förtjust i det byråkratiska arbetet med att fylla i blanketter och handlingsplaner och att formulera planer för...

Helena Wallberg
30 nov. 20206 min läsning
Vill du jobba på individ-grupp-eller organisationsnivå?
<p>Som specialpedagog rör man sig mellan individperspektivet, grupp-perspektivet och organisationsperspektivet ständigt och systematiskt. Det är iallafall så det är tänkt. I praktiken hamnar specialpedagoger ofta på individnivån och förväntas åtgärda … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/11/17/vill-du-jobba-pa-individ-grupp-eller-organisationsniva/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
17 nov. 20206 min läsning
Vill du jobba på individ-grupp-eller organisationsnivå?
Som specialpedagog rör man sig mellan individperspektivet, grupp-perspektivet och organisationsperspektivet ständigt och systematiskt....

Helena Wallberg
17 nov. 20206 min läsning


Stöd handlar om form för vissa elever, inte innehåll och undervisning visar granskning
<p>Skolinspektionen har granskat hur läsa-skriva-räknagarantin fungerar i praktiken i förskoleklass. Hur används kartläggningsmaterialet? De kommer fram till att kartläggningen fungerar väl som integrerad del i undervisningen och man dokumenterar på … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/11/02/stod-handlar-om-form-for-vissa-elever-inte-innehall-och-undervisning-visar-granskning/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></

Helena Wallberg
2 nov. 20208 min läsning


Stöd handlar om form för vissa elever, inte innehåll och undervisning visar granskning
Skolinspektionen har granskat hur läsa-skriva-räknagarantin fungerar i praktiken i förskoleklass. Hur används kartläggningsmaterialet? De...

Helena Wallberg
2 nov. 20208 min läsning


Lektionsdesign som kultur
<p>Igår föreläste jag på Lärkraft, en konferens som i år var helt digital och helt gratis. Ett bra initiativ av mitt förlag Gothia fortbildning tillsammans med samarbetspartners. Spännande föreläsningar i … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/10/22/lektionsdesign-som-kultur/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
22 okt. 20204 min läsning


Lektionsdesign som kultur
Igår föreläste jag på Lärkraft, en konferens som i år var helt digital och helt gratis. Ett bra initiativ av mitt förlag Gothia...

Helena Wallberg
22 okt. 20204 min läsning


Inkludera på distans
<p>Det är många som undrar hur man ska sätta in extra anpassningar på distans. Jag tror att det blir en större effekt om vi istället frågar oss hur vi skapar … <a href="https://specialpedagogen.blog/2020/10/08/inkludera-pa-distans/" class="read-more">Continue reading <span class="meta-nav">→</span></a></p>

Helena Wallberg
8 okt. 20204 min läsning
bottom of page

