Observationsmall för lektionsbesök
- Helena Wallberg
- 12 maj 2014
- 2 min läsning
För ett år sedan hörde jag Debra Masters på ett rundabordssamtal arrangerat av TÄNKOM. Samtalet handlade om framtidens skola och Debra Masters var där eftersom hon arbetar och forskar i John Hatties team. Masters sa att hon tyckte att det konstigaste med att besöka svenska skolor var att hon möttes av stängda klassrumsdörrar överallt. Lärarna var instängda med sina elever i varsitt rum. På Nya Zeeland är kulturen annorlunda, där är dörrarna öppna och lärare är ofta inne hos varandra för att hjälpa till, observera och lära. Ibland tänker jag att det största paradigmskiftet i svensk skola är just det som handlar om kollegialt lärande. Vi kommer aldrig att klara av att ensamma i varsitt klassrum se till att styrdokumentens alla intentioner uppfylls. Däremot är det fullt möjligt om vi samarbetar och ser skolan och ansvaret för eleverna som en helhet. Det är inte någon annan (specialpedagog, elevhälsoteam, rektor…) som tar hand om problem och det är inte heller jag ensam (lärare eller mentor) som ska stå för det arbetet utan det är meningen att vi ska lösa problemen tillsammans. För att klara det behöver vi strukturer och system som hjälper oss att arbeta effektivt så att inte alla springer på bollen samtidigt. En grundtanke är att ha basstrukturer som hjälper till att synliggöra förväntningar och skapa diskussionsunderlag eller analysunderlag. En mall för lektionsbesök kan vara en sådan struktur som kan hjälpa till att klargöra vad som ska observeras istället för det vanliga idag: auskultationer där allt eller inget kan noteras beroende på vem som är där. Mallen nedan brukar jag använda vid mina besök i skolor. Syftet med den är att ge en ram och en förhandsinformation om vad som kommer att noteras utan att det blir alltför omfattande. Syftet är förstås framförallt att skapa ett diskussionsunderlag för en formativ bedömning av lektionen med respons och självreflektion.
Comments