top of page

Kursplanering med plats för bedömning och dialog

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 31 aug. 2013
  • 1 min läsning

Nu är skolan igång och det viktigaste uppdrag vi har i början är väl att skapa förtroenden på alla håll: för varandra, för kursen, för mig som lärare, för klassen så att vi har ett klimat som underlättar kamratrespons och dialoger mellan oss alla. Eleverna, i alla fall på min skola, brukar fundera mycket kring svårighetsgrad och på betygen i kursen redan i början. “Kommer det här på provet”, liksom. Ett sätt att klargöra intentionerna med kursen från Skolverkets sida och från min sida som lärare är att skapa en översikt och ta med bedömningen i den övergripande planeringen. Då ser eleverna från början hur de kommer att bedömas och vad som förväntas av dem. De får också en möjlighet att ta ställning till mina förslag kring vad vi kan jobba med och hur vi kan jobba med det.

Min kollega Martina Åhman och jag gjorde en översikt som vi tyckte fungerade mycket bra för att kommunicera till eleverna hur kursen är upplagd med bedömningen som en del av planeringen. Det är inte en matris som ska användas för att pricka av vad som gjorts utan ett underlag för att synliggöra hur vi tänker så att vi alla kan samarbeta kring former och innehåll och bedömning. Inga överraskningar men stor frihet att utveckla utifrån detta.

Precis som alla lärare prövar vi oss fram och syftet och ledstjärnan är som alltid att vara så transparent som möjligt, att ge både ramar och frihet och att underlätta för kontinuerlig bedömning för lärande.

Så här ser översikten ut, den kan förstås översättas till vilket ämne som helst:

Kommentarer


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page