Konkret lektionsstruktur sparar tid och inkluderar
- Helena Wallberg

- 29 apr. 2012
- 3 min läsning
När jag nu stuckit ut hakan och menat att vi har mycket tid och lite hinder för utveckling är det kanske på sin plats att var lite mer konkret också och inte bara gnälla över långsam utveckling!
Det som har räddat mig tidsmässigt är att ha en tydlig struktur för innehållet i en lektion (engelska). Det gör att jag vet precis vad lektionen ska innehålla i stort när jag ska tänka igenom lektionen. Ska tilläggas att vi på vår skola har lektioner som är 3 timmar långa men har man kortare pass är det bara att dela upp strukturen i två delar. Så här ser min grovstruktur ut och den är likadan varje vecka:
Ritualer: veckans ord och idiom, nyheter eller annan hörförståelse, kommunikationslek (rollspel eller historieberättande utifrån bilder eller återberätta tecknad film – Mordillo på Youtube är kul!). Mål för lektionen och syfte med det vi gör. Fördelen med att ha en återkommande ritual är att eleverna får en chans att ställa om från lektionen före och att de elever som är i behov av struktur får ett lugn redan från början. Det hjälper också mig att komma igång! Tutorial: genomgång eller annan introduktion för att komma till förväntat arbete. OBS att elever gärna kan få hålla i detta moment om det går. De lär sig av att undervisa och att läsa på för att kunna undervisa är motiverande. Elever som behöver utmaningar brukar gilla att själva undervisa. Arbetsmoment: arbete tillsammans, i grupp eller i par med en uppgift av något slag som leder till målet för lektionen eller till ett delmål. Eget arbete: individualiserade uppgifter inom ett tema eller helt fritt eget arbete för att träna generellt på språket. Jag har ett smörgåsbord av uppgifter, högar med papper för elever utan datorer, länkar för elever med datorer. Detta arbete kan vara ren träning utan bedömning men ofta ger det så goda resultat att det blir naturligt att ta med resultatet i slutbedömningen av kursen. En fördel med detta moment är att det frigör tid för mig att prata enskilt med elever eller med mindre grupper av elever. De första gångerna vi satte igång eget arbete fick eleverna fylla i en plan för vad de ville göra, med vem och när. Efter ett tag kunde de sköta arbetet ändå med lite mer övergripande egna mål. Att träna strategier för arbete är viktigare än någonsin upplever jag. Knyta ihop säcken: eleverna skriver i en arbetslogg för att sammanfatta det egna arbetet under lektionen. Denna logg använder jag som en del av bedömningen när det gäller målet att lära sig att lära. Den ger också ovärderlig information då elever skriver om de känner sig osäkra eller behöver hjälp med något. Språkligt blir det en träning i att uttrycka sig med flyt på ett systematiskt sätt. Ofta ger jag början på en mening som de får fylla i, till exempel “Inför nationella proven känner jag…” eller “De 3 saker jag är mest nöjd med att ha åstadkommit idag är…” Läxa: vi bestämmer oftast läxa tillsammans. Språk kräver systematisk träning så de förväntas jobba hemma med något varje vecka.
Eftersom strukturen ser ut så här är eleverna inkörda på den och det går inte åt någon spilltid för övergångar mellan aktiviteter. För min del är det enkelt att ta beslut kring vad som behöver göras under lektionen och jag kan ägna tiden åt att bestämma syfte och mål med lektionen eller uppgiften samt förslag på sätt att nå dem. Eleverna upplever att det är effektivt och att det tillåter en hög grad av egna beslut beroende på intresse, dagsform eller annat.
Detta tips är ett exempel på hur det kan se ut för att variera innehållet i en lektion i syfte att inkludera mera. Dela gärna med er av fler tips som förenklar och samtidigt inkluderar!




Kommentarer