Högre krav i skolan! Fem förslag för att höja kraven
- Helena Wallberg

- 15 juli 2013
- 2 min läsning
I SvD idag skriver Maria Ludvigsson apropå DN-artikeln om att finska elever mår sämre än svenska så här: “som om kunskap och högre krav leder till sämre psykisk hälsa. Märkligt retoriskt stilgrepp”. Det är nog Maria Ludvigsson själv som snubblar över sitt retoriska stilgrepp för vem har påstått något annat än att förståelse leder till god psykisk hälsa? Det handlar ju om HUR kraven ställs och hur de följ upp, inte ATT ha höga krav. Höga krav har blivit ett urvattnat begrepp på grund av den onyanserade skoldebatt som förs.
Här är mina fem förslag för högre krav i skolan i syfte att skapa god ordning, arbetsro och förutsättningar för god förståelse hos elever:
1. Lärarhögskolan (och rektorer) måste höja kraven på kompetens inom pedagogiskt ledarskap så att lärare kan leda lektioner utan att eleverna behöver tampas med oljud eller oordning i klassrummet. Pedagogiskt ledarskap innebär att söka andra vägar än straff, varningar och kvarsittning för att komma tillrätta med beteendeproblem i klassrummet. Det betyder verkligen inte att stök och bråk är tillåtet, det är i själva verket ett tecken på att det pedagogiska ledarskapet brister.
2. Lärare behöver ha höga krav på sig att fortbilda sig i pedagogik och forskning om hjärnan och kognition,inte enbart i ämneskunskaper. Dessutom ska det vara höga krav på att diskutera pedagogik och nya kunskaper i lärargrupper. På så sätt skapas förutsättningar att hitta arbetsformer som höjer elevers förståelse och möjligheter.
3. Lärare måste ha höga krav på sig för att släppa tanken på att allt löser sig om de hittar på tillräckligt roliga uppgifter. Uppgifter formas tillsammans med elever för att bli effektiva för verklig förståelse.
4. Skolan ska ha höga krav när det gäller inställning till inkludering. Att hävda att man inte har resurser nog är inte godtagbart. Att hävda att vissa sorters elever inte hör hemma i”vanlig” skola eller i ett “vanligt klassrum” (vad nu “vanligt” är) är inte godtagbart och inte förenligt med de höga krav vi ska kunna ställa på skolan.
5. Lärare ska ha höga förväntningar på sina elever och tillsammans med eleverna jobba för att nå högt uppsatta mål. Det kräver av lärarna att de tydliggör vad, varför och hur och ALDRIG lämnar eleverna själva att lista ut vad som krävs.
Vi som kan det här med pedagogik (faktiskt till skillnad från de flest journalister, det är ingen värdering utan en helt naturlig följd av olika utbildningar) vet att lösningar på problem som uppstår i skolmiljöer finns i kartläggningen av situationen som eleven befinner sig i, enskilt och tillsammans med andra. Det kanske för en lekman kan te sig konstigt när det känns lättare att helt enkelt be ungen veta hut eller kasta ut den men vi som jobbar i skolan har höga krav på oss för att åstadkomma hållbara lösningar för alla som vistas där och för elevens lärande för livet.




Kommentarer