top of page

How to fix a broken school: So what?! Now what?

  • Skribentens bild: Helena Wallberg
    Helena Wallberg
  • 20 nov. 2015
  • 2 min läsning

Ett av mina favorit-TED talks är Linda Cliatt Waymans berättelse om hur hon som rektor gjorde för att vända en skola. Precis som Helen Timperley konstaterar i sin forskning om kollegialt lärande vänder det när alla börjar ställa frågan: “ok, vad gör vi nu? Vad är nästa steg? ” Linda Cliatt Wayman formulerar det lite mer slagfärdigt: “So what? ! Now what? “

Skärmklipp 2015-11-20 12.19.25

So what?! står för att ta in data om hur det är utan att skjuta ifrån sig ansvaret eller lägga förklaringen som en blöt filt över alla möjligheter. So what om eleverna hade vapen med sig till skolan? So what om de kom från fattiga förhållanden? So what om de inte kunde läsa? What are we gonna do about it? Now what? är de frågor som måste ställas efter att ha konstaterat hur det är.

Now what? innebär att inte lägga problemen hos någon annan att fixa medan undervisningen fortgår som vanligt. Eleven frågade Linda: “Why do you keep calling this a school? This ain’t no school!” Om det inte pågår lärande så är det inte en skola. Punkt slut. Now what? Hur gör vi så att lärande uppstår? Några viktiga insikter enligt denna starka rektor:

  1. Sluta hitta ursäkter.

  2. Lärarna visste vad de skulle undervisa om men inte hur de skulle göra det.

  3. Alla tycker om att känna sig speciella: “If nobody told you I love you today, remember I do” – alla elever ska veta detta.

  4. Påminn om grundläggande värderingar varje dag och upprepa förväntningarna dagligen.

  5. Mental träning för att kunna navigera i dagens värld.

Min egen, något mindre svengelska version:

Lär lärare och elever hur man gör och varför, inte bara att göra det. Skapa och utveckla relationer som bygger på en nyfikenhet på vem eleven kan bli!

Comments


  • Facebook
  • Twitter

©2022 av Wallberg utbildning. Skapat med Wix.com

bottom of page