5 sätt att använda Facebook i undervisningen
- Helena Wallberg

- 7 okt. 2012
- 2 min läsning
I förra veckan fick jag mycket inspiration kring hur man kan använda Facebook i undervisningen som ett sätt att samla, dokumentera och publicera. Tack till Christer Holger och Emma Rosén för att ni visade vägen! I fredags testade jag med en klass och det var ytterligare en ögonöppnare för mig att se att det verkligen fungerar och både förhöjer undervisningen och förenklar kommunikationen. Jag öppnade en sluten grupp i mitt eget facebookkonto men det går säkert att öppna nya konton för att använda just i skolmiljö. Här är fem tips att testa i och utanför klassrummet:
1. Infoga film med webbkameran. Jag filmade mig själv när jag instruerar och påminner om uppgiften. Det blev ett sätt att få eleverna att härma mig och spela in sig själva medan de reflekterar eller svarar på frågor.
2. Infoga youtubefilmer. Det finns så mycket på youtube som kan användas både för att gå igenom något moment eller små filmer för att inspirera eleverna att komma igång. Jag infogade några filmer att använda som inspiration inför uppgiften.
3. Skriv inlägg med instruktioner. Instruktionen kan lätt delas upp i mindre delar om jag som lärare skriver en bit i taget i olika inlägg. Då vet också eleverna var de kan hitta informationen på ett lätt sätt.
4. Samla tankar från alla. Alla elever kan skriva inlägg för att inspirera, tala om vad de har gjort, hur de har gjort det och vad de tänker om andras inlägg. Min klass delades in i grupper så att det inte skulle bli så många inlägg men jag ser egentligen inga hinder för att låta alla komma till tals samtidigt.
5. Infoga färdiga uppgifter för kamratbedömning. Eleverna fick infoga sina filmer eller dokument så att vi kunde ägna oss åt kamratrespons. Bäst resultat får man om man också infogar en matris för kamratresponsen så att det blir strukturerat.
Min uppgift blev att lägga in kommentarer, filmer, inlägg under tiden som arbetet pågick så att det hela tiden fanns tips och påminnelser om det vi höll på med. Elevernas uppgift blev att infoga kommentarer och att publicera arbete lite i taget. För mig blev det ett tydligt sätt att bidra med strategier för att klara uppgiften allteftersom jag såg hur eleverna jobbade. Eftersom allt samlas på ett ställe blev det en levande lektionsportfolio som finns kvar och som vi kan gå tillbaka till nästa gång. För mig som inte helt förstått tjusningen med Facebook även om jag finns där blev det dessutom en rolig upplevelse. Hoppas det smittar av sig på eleverna!




Kommentarer