Formativ bedömning med hjälp av datorn – 5 tips!
- Helena Wallberg
- 21 juni 2012
- 3 min läsning
Formativ bedömning eller bedömning för lärande sker fortlöpande och har därför olika karaktär. Det kan vara arbetsloggar, uppsatser, observationer, diskussioner, kamratbedömning, självskattning, prov, reflektioner enskilt eller i par eller grupp, experiment osv. Det handlar alltså inte bara om uppsatsskrivning där uppsatsen lämnas in flera gånger med kommentarer från läraren. Snarare är det ett förhållningssätt till lärandet, till undervisningens innehåll och syfte och till vem eleven är.
Formativ bedömning kräver 3 delar för att det ska fungera fullt ut: 1. eleven måste förstå och ha samma kvalitetsbegrepp som läraren (konkretisera kraven). 2. eleven måste kunna se skillnaden i nivå mellan den egna prestationen och den önskvärda. 3. eleven måste ha en repertoar av strategier för minska skillnaden i nivåerna (ge tillfälle för träning många gånger).
Den sista punkten är svårast tycker jag och det är här datorn blir ett hjälpmedel. Arbete i datorn bygger på kollaboration. Det blir lättare att dokumentera och spara arbete i datorn och det gör det lättare för lärare och elever att systematisera arbetet. Internet ger en större stoffmängd att tillgå för att skapa aktivitet i klassrummet. Alla program och möjligheter att producera i datorn ger också fler möjligheter att nå målen på olika sätt. Det allra bästa är att läraren inte behöver vara datornörd för att jobba formativt med hjälp av datorn. Det räcker bra med att dela dokument och kommunicera via dessa delade dokument för att komma långt.
Här är 5 enkla tips på hur datorn kan göra den formativa undervisningen enklare:
1. Lägg upp lektionsplaneringen i ett google dokument som delas med eleverna. Elever som behöver veta i förväg vad som ska hända får det, elever som missat en lektion kan följa upp via planeringen. Jag får aldrig mer frågan “vad gjorde ni på lektionen?”! Det formativa i detta är att processen tydliggörs för både mig och eleverna.
2. Dela ett dokument med varje elev. Detta dokument blir elevens portfolio för året. Här samlas allt som eleven skriver eller spelar in. I datorn kan ju eleverna spela in sig själva så att diskussioner och rollspel dokumenteras och sparas. Aldrig mer tappar jag eller eleven bort papper! Det fina med att allt samlas är att dokumentet blir ett forum för kommunikation mellan mig och eleven. Jag upplever inte att det tar mer tid än tidigare, det blir mer systematiskt och tydligt och eleven lär sig snabbt att ändra mina markeringar och rätta efter kommentarer. Som språklärare markerar jag språkfel med rött och jag ändrar färgen till svart när eleven har fixat till det. En portfolio med mycket rött är ingen bra portfolio, det vet eleverna!
3. Låt elever göra en uppgift tillsammans innan de ger sig i kast med den individuellt. Eleverna delar ett dokument och skriver samtidigt för att träna på uppgiften. De kan sedan dela med andra elever och ge varandra respons för att förbereda sig för att göra uppgiften på egen hand. Använd eleverna ofta för att bedöma varandra, de är experter på skolan och bedömning! Det är bra att ha en matris av något slag att utgå från, eller så bestämmer ni tillsammans i klassen vilka 3 saker de ska titta på och bedöma. Syftet ska vara att hjälpa varandra framåt, inte att kritisera. Det kan vara bra att påminna om det när man börjar med kamratbedömning.
4. När du “rättar” en text, skriv inte en massa kommentarer utan färglägg det som är bra. Låt sedan eleven tala om för dig varför det är bra. Kanske är det formuleringen, språket eller en intellektuell tanke.
5.Välj 3 tillfällen per termin då du har individuella samtal med eleverna och ni tittar på portfolion. Låt eleven tala om vad som har utvecklats och vad som kan fortsätta att utvecklas. Risken med individuella samtal är att jag som lärare pratar på men i en formativ anda är det viktigt att eleven är medverkande i bedömningen.